Alkmaar, 100.000+ gemeente en vijfde stad van Noord-Holland, verbindt het beste van stad en land. Met het uitgebreide winkelaanbod, een van de best bewaarde historische binnensteden én natuurlijk de traditionele kaasmarkt trekt Alkmaar jaarlijks veel bezoekers. De ligging nabij kust en randstad maakt wonen en werken in de stad een waar genoegen.
Werken bij gemeente Alkmaar betekent werken in een bruisende stad. Sámen met de kracht van de inwoners. De gemeente staat niet stil. Onze nieuwe organisatie kan inspringen op de veranderende vraag vanuit de samenleving. Want: Alkmaar geeft ruimte aan de kracht van stad en land door een doorbraak in dienstverlening. De Alkmaarder, daar doen we het voor, nu en straks.
Unit Financiën
De huidige Unit Financiën (ca. 40 medewerkers) werkt op basis van een model met business controllers, klantenteams ter ondersteuning van de budgethouders en organisatieonderdelen, en de financiële administratie. Op dit moment bestaat Financiën uit een team Financieel Beleid & Business Control, een team Planning & Control en het onderdeel Financiële Administratie & Financieel Beheer, dat onderverdeeld is in klantenteams en een team Financiële Administratie (Debiteuren/Crediteuren).
De functie
Als coördinator ben je de programmamanager van de Planning & Control-cyclus van de gemeente en daarbij als eerste verantwoordelijk voor een samenhangend ontwerp van systemen en instrumenten op het gebied van planning en control. Je coördineert thematische teams en organiseert en faciliteert de verschillende processen van P&C-cyclus zoals de Voorjaarsnota, Programmabegroting, Management- en Bestuursrapportages, Begrotingswijzigingen en Jaarrekening.
Je bent verantwoordelijk voor de overkoepelende aansturing van de programmateams die begrotingen, rapportages en verantwoordingen opleveren en je levert tevens een bijdrage aan het opstellen daarvan. Je signaleert nieuwe ontwikkelingen, wet- en regelgeving en strategieën en weet deze door te vertalen naar de praktijk.
Als verantwoordelijke voor de kwaliteit, tijdigheid en planning van de P&C-producten stel je kaders en formats, begeleid je de uitvoering en toets je de opvolging daarvan. Daarnaast schakel je met Concern Control, initieer je ontwikkelingen om de kwaliteit van de P&C-cyclus te verbeteren en zorg je voor de sturing en verantwoording van het P&C-instrumentarium.
Wie ben jij?
Je bent een ervaren en gedreven persoonlijkheid met een scherp oog voor kwaliteit en planning. Je bent kritisch en analytisch sterk. Je weet met visie en overtuigingskracht draagvlak te creëren voor nieuwe ontwikkelingen. Je bent een kei in het samenwerken met andere teams binnen financiën en buiten het netwerk.
Functie-eisen
- Universitair of HBO+ werk- en denkniveau op gebied van financiën.
- Beheersing van het vak van overheidsfinanciën en bedrijfsvoering.
- Goed kunnen plannen en het sturen op realisatie.
- Meerdere jaren ervaring in soortgelijke functie.
- Kennis van gemeentelijke wet- en regelgeving op het werkterrein en het kunnen toepassen en vertalen hiervan.
- Ervaring op het gebied van advisering en beleid.
- Goed gevoel voor politieke, bestuurlijke en ambtelijke verhoudingen.
Competenties
- Organiserend en plannend vermogen
- Verbindend
- Analytisch vermogen
- Visie op omgeving, bestuur en werkvloer
- Schakelen en draagvlak creëren
- Inlevingsvermogen
- Overtuigingskracht
- Initiatiefrijk
- Flexibel
- Communicatief
- Stressbestendig
Arbeidsvoorwaarden
De gemeente Alkmaar biedt een salaris van minimaal € 3.908,- en maximaal € 5.363,- (schaal 12) bruto per maand bij een fulltime aanstelling in een 36-urige werkweek (excl. 8% vakantietoeslag, 6% eindejaarsuitkering en 1,5% levensloopbijdrage). De gemeente Alkmaar biedt een goed pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden.
Meer informatie
Meer informatie over de inhoud van deze functie is verkrijgbaar bij Marjan de Wit van Publiek Netwerk: 06-47695907 of marjandewit@publieknetwerk.nl. Reageren op deze vacature kan door je brief en CV in te sturen via onderstaande sollicitatiebutton.